Seiobus de profundis
– mondattöredék –
a rendező átszellemülten igazgatta a tatami szélén csüngő ipponokat, távolabb lépett, némi szemlélődés után visszatért, keze alig látható mozdulatával odébb billentette az egyik ipponkát, majd szemét le nem véve róla, három lépést hátrált, ekkor ütközött belém „önt ez a tevékenység bizonyára lenyűgözi” „valóban” szóltam a kölcsönös meghajlások után, s jóllehet, a nekimenés következményeképpen meghajlásaim száma eggyel több volt az övéinél, szinte azonnal megértettük egymást csakúgy, mint az ipponok, amik egymást nagyra becsülve, egyetértésben csüngtek a tatami szélén, immár helyes elrendezettségben, amiáltal a kusza világ is rendezettebbnek tűnt fel, bár erre más ok nemigen mutatott, mindazonáltal nem megfeledkezve azokról az életelemekről, amelyek mást s mást mutatnak, íme, a szépség nem múlik, a szépség felismer s felujjong s önmagára lel bennem, kezdő tatamirendezőben, a tökéletesség bátortalan pedzőjében, akiben éppen gyűlik a vágy a balról felőlem számolva kétszázkilencvenedik ippon leheletnyivel való odébb biggyesztésére, s mindhárman bólintanak, mármint a szépség, a tatamirendező és a balról kétszázkilencvenedik ippon, utóbbi mintha maga is igyekezne odébb veszkelődni, szinte már odébb is van